Warząchewka - Warsingen
Warząchewka (niem. Warsingen) – umowna nazwa trzech miejscowości (Warząchewki Nowej, Warząchewki Królewskiej i Warząchewki Polskiej), dawniej nazywana także Warząchewką Niemiecką. Historia miejscowości nie jest długa, powstała ona poprzez osiedlenie się tutaj osadników holenderskich i pruskich w XIX wieku.
Przez Warząchewkę biegnie linia kolejowa Włocławek – Kutno, co sprawia, że miejscowość musiała być dobrze umocniona. Od Warząchewki rozpoczyna się także rozległy, ciągnący się po linię wyznaczoną przez Zgłowiączkę w okolicach Brześcia i Lubrańca, płaski teren o niewielu przeszkodach terenowych. Idealne pole do rozwinięcia szerokiego natarcia.
Obecnie Warząchewka rozrasta się w bardzo szybkim tempie, co niestety nie sprzyja zachowaniu śladów „twierdzy”. Z uzyskanych informacji wynika, że nawet kilka schronów mogło tu zostać zakopanych, a i los tych, które pozostały jest raczej niepewny…
Mapa: OpenStreetMaps
Warząchewka Królewska – pozostałości wysuniętej pozycji
Schrony w Warząchewce Królewskiej, w tzw. Płaszczyźnie stanową razem ze schronami w Budziarach najdalej na południe wysunięty punkt w południowym łuku umocnień Włocławka. Takie ustawienie schronów umożliwiało oskrzydlenie wroga atakującego wzdłuż drogi krajowej oraz zabezpieczało od tej strony stację kolejową w Warząchewce. Nie bez znaczenia zapewne była także pobliska przeprawa przez Rakutówkę od strony Gołaszewa.
Na straży linii kolejowej
Drogi i linie kolejowe zawsze stanowiły strategiczne punkty, które trzeba było chronić, ale szczególnie walki na wschodnim froncie drugiej wojny światowej pokazały, że zapewnienie dróg zaopatrzenia jest najważniejsze, bo nawet najlepsze wojsko odcięte od zaplecza w końcu poniesie porażkę. Ale torowiska i szosy to nie tylko drogi zaopatrzenia, ale również dogodne drogi natarcia, zwłaszcza dla wojsk zmechanizowanych. Nie dziwi więc, że Niemcy umocnili nie tylko główne drogi dojazdowe do miasta, ale także linię kolejową.
Trzecia część umocnień w Warząchewce
Na zachodnim skraju Warząchewki Nowej przy łuku drogi Niemcy zbudowali punkt oporu składający się z trzech tobruków. Miały one zabezpieczać drogę od Łagiewnik. Być może komuś wyda się nieco dziwne, że tylko trzy schrony zabezpieczały przeprawę przez Rakutówkę, ale wszystko się wyjaśnia, gdy spojrzymy na mapę tej okolicy z czasów wojny.