Straszewo
Straszewo, choć nie wygląda, ma niezwykle bogatą historię. Pierwsze wzmianki o miejscowości pochodzą z XIII wieku i już wtedy była to spora i dochodowa wieś. Praktycznie do czasów rozbiorów pozostawała ona własnością biskupów kujawskich, by potem przechodzić z rąk do rąk aż do czasów współczesnych.
Straszewo swój rozwkit miało na początku XX wieku, kiedy to powstała linia kolei wąskotorowej wybudowana przez wojska rosyjskie przed pierwszą wojną światową oraz szosa łącząca Piotrków Kuj. z Aleksandrowem Kuj. Straszewo do lat 70-tych ubiegłego wieku było istotnym ośrodkiem administracyjnym, ale od czasu reformy administracyjnej zaczęło tracić na znaczeniu.
W czasie kampanii wrześniowej w pobliżu Straszewa funkcjonowało krótko polskie polowe lotnisko wojskowe, w pobliżu którego polskie lotnictwo stoczyło jedną z większych potyczek wojny obronnej 1939 r. W starciu nad Poczałkowem Niemcy stracili 5 samolotów.
Umocnienia Straszewa nie są wielkie, ograniczają się jedynie do dwóch tobruków, które stały po obu stronach torowiska kolei wąskotorowej od strony wschodniej.
Update: marzec 2022 r.
Umocnienia Straszewa nie były zbyt imponujące, sama pozycja była raczej uzupełnieniem luki między Przybranowem a Zakrzewem oraz ochrona linii koleji wąskotorowej. Do dzisiaj zachowały się cztery schrony typu Ringstand 58c.
Mapa: OpenStreetMaps
A jednak nie tak słabo jak myślałem
W pierwszej fazie poszukiwań schronów w Straszewie udało mi się namierzyć tylko dwa Ringstandy. Powojenne zdjęcia lotnicze pozwoliły jednak namierzyć kolejne tobruki, a to chyba jeszcze nie koniec.
Skromna obstawa linii kolejki wąskotorowej
Pozycja w Straszewie wydaje się być najsłabszym punktem całej linii obronnej. Udało mi się ustalić położenie jedynie dwóch schronów typu Ringstand 58c, których głównym zadaniem wydaje się być ochrona linii kolejki wąskotorowej.